WYPRAWA.netwersja polska

Nasze

O

Kontakt

Olympus Mons Projekt "Wrocław na szczytach świata", który stawia sobie za cel zdobycie Korony Ziemi. Wiele informacji praktycznych, opisy i zdjęcia z wypraw w różne góry naszego globu.

Kambodża

Wiza

Obywatele Polscy udający się do Kambodży muszą mieć wizę. Najbliższa placówka znajduje się w Warszawie:

Ambasada Królestwa Kambodży
ul. Drezdeńska 3
03-969 Warszawa
tel.: +48 (22) 6165231
faks: +48 (22) 6161836
godziny urzędowania: 8:00 - 16:00, poniedziałek - piątek
godziny składania i odbierania dokumentów wizowych: 8:00 - 12:00, 14:00 - 16:00

• koszt wizy: 85 PLN
  • dokumenty niezbędne do ubiegania się o wizę: paszport ważny jeszcze przynajmniej 6 miesięcy, wypełniony formularz wizowy, 1 zdjęcie paszportowe
  • czas na jaki wiza jest wydawana: 3 miesiące, na terenie Kambodży można przebywać 30 dni,
  • czas oczekiwania na wizę: wizę wydaje się tego samego dnia

Wizę można również otrzymać w międzynarodowych portach lotniczych w Kambodży a także na ważniejszych przejściach granicznych. Oficjalna cena za 30-dniową wizę turysteczną wynosi 20 USD, ale na przejściu Bavet (Kambodża) - (Wietnam) zażądano 25 USD i nie było żadnych negocjacji. Od listopada 2005 roku wizę kambodżańską można również otrzymać na lądowym przejściu Dom Kralor (Kambodża) - Voen Kham (Laos).

Uwaga: na przejściu laotańsko-kambodżańskim pogranicznicy pobierają nielegalną opłatę za wbicie pieczątki do paszportu. Kwoty są rózne - od 1 do 3 dolarów. My uparliśmy się i nie chcieliśmy zapłacić. Po 15 minutach utarczki słownej Kambodżanie nas puścili. Niestety, z Laotańczykami nie poszło już tak łatwo i musieliśmy zapłacić.

Język

W turystycznych miejscach, takich jak Phnom Phen i Siem Reap, nie ma problemu z porozumiewaniem się po angielsku. Jeśli jednak jedziemy do miejsc mniej uczęszczanych, mogą pojawić się problemy. Warto wtedy mieć przy sobie słowniczek z podstawowymi zwrotami.

Pieniądze

1 USD = 4200 KHR (riel) (26.09.2005)
W Kambodży obowiązują dwie waluty: dolary i lokalne riele. Część osób wcale nie wymienia pieniędzy. Warto jednak to zrobić. Po pierwsze, przy płaceniu dolarami przyjmuje się przelicznik 1 USD = 4000 KHR, czyli jest się stratnym o te 200 rieli. Po drugie, jesli akurat nie będziemy mieli drobniejszych pieniędzy niż 1 dolar, to za niektóre towary i usługi zapłacimy więcej.

Czeki podróżne są akceptowane w bankach. Przy wymianie pobierana jest prowizja w wysokości 2%.

Noclegi

W Kambodży spędziliśmy tylko 15 dni, więc nasz pogląd na bazę noclegową w tym kraju jest dośc ograniczony. Przeważnie spaliśmy w małych hotelikach lub w bungalowach. Ich standard nie był wysoki, ale pokoje były czyste, a w łazienkach, które zazwyczaj były na zewnątrz, znajdował się pryśnic z zimną wodą.

Hotel nad Mekongiem w Phnom Phen - 3 USD (z łazienką)
Hotelik w Kompong Thon - 10 000 KHR
Bungalow w Siem Reap - 2,5 USD
Hotel w Kretie - 2 USD (z łazienką)

Transport

Autobusy, pikapy i taksówki

Na dłuższych trasach kursują autobusy, a na krótszych pikapy lub minibusy. Stan dróg ciągle się polepsza, ale nadal są odcinki, które są trudno przejazdne w porze deszczowej. Nic nie słychać również na temat uporządkowania trasy z Sisophon do Siem Reap.

W Kambodży za środek transportu publicznego służą też prywatne samochody. Mają niesamowita pojemność. My jechaliśmy Toyotą Corollą w osiem osób (cztery z tyłu, cztery z przodu). Auto miało kierownicę po prawej stronie, więc przy wyprzedzaniu kierowca nic nie widział, a do tego biegi też musiała zmieniać osoba, która siedziała najbliżej drążka :)

Minibus do Kompong Thon - 7 000 KHR
Pikap do Siem Reap - 2 USD
Autobus z Siem Reap do Kompong Cham
Taksi z Kompong Cham do Kretie - 5 USD
Taksi do Stung Trengu + łódka do granicy z Laosem - 12 USD

Pociągi

W Kambodży jest kolej. My jednak nie korzystaliśmy z jej usług.

Motocykle i rowery

Wypożyczanie rowerów i motocykli nie jest jeszcze w Kambodży rozpowszechnione. Łatwiej jest wynająć motocykl razem z kierowcą, ponieważ w mniejszych miejscowościach służą one jako taksówki. Jeśli się jednak trochę poszuka, można znależć odpowiedni pojazd albo wypożyczyć takowy od jego właściciela.
Uwaga: w Siem Reap nie można samemu wypożyczyć motocykla. Szukając informacji na ten temat, dostaliśmy maila od Anglika, który tam mieszka już od kilku lat i ma własny motocykl. On również ma problemy, żeby się nim samodzielnie poruszać. Podobno wprowadzono ten zakaz, bo było za dużo wypdków z udziałem obcokrajowców, ale raczej chodzi tu o pieniądze, które można w taki sposób zarobić na turystach. Na szczeście nie zakazano wypożyczania rowerów.

wypożyczenie motocykla na cały dzien w Kompong Thom - 5,5 USD

3-dniowy bilet wstępu do Angkoru (potrzebne zdjęcie) - 40 USD
1-dniowy bilet wstępu do Angkoru - 20 USD

Jedzenie

Podstawą kuchni kambodżańskie, podobniej jak i w innych państwach tego regionu, jest ryż oraz makaron z różnymi dodatkami. W Phnom Phen popularne są również restauracje chińskie. Nam najbardzie smakowały gotowane lub smażone pierogi - "dumplingi".

Bezpieczeństwo

Przez czały pobyt w Kambodży czuliśmy się bezpiecznie i nic złego nam się nie przytrafiło. Z opowieści zasłyszanych od innych podróżników wiem jednak, że należy zachować ostrożność. Zdarzyją się bowiem kradzieże w hotelach. Często turyści jadący z Tajladii do Siem Reap tylko na kilka dni stają się ofiarami oszustów, którzy mówiąc, że w głębi kraju kurs waluty jest niski. Nie znający realiów turysta godzi się na wymianę po bardzo niekorzystnym przeliczniku.

Internet

Kafejki internetowe są tylko w turystycznych miejscach, ale nawet tam ich liczba nie jest porażająca. Rozpiętość cen jest duża, więc warto się trochę rozejrzeć.
Godzina korzystania z Internetu w Phnom Phen - od 1500 do 4000 KHR
Godzina korzystania z Internetu w Siem Reap - od 2000 do 5000 KHR

Polecamy

• Angkor - bezapelacyjnie jest to miejsce, które trzeba zobaczyć. My na zwiedzanie zabytków poświęciliśmy 6 dni, ale i tak uważaliśmy, że to mało. W godzinach od 12 do 16 słońce praży niemiłosiernie, dlatego większość turystów wraca wtedy do Siem Reap. Ma się wtedy okazję pobyć sam na sam z tymi nadzwyczajnymi budowlami. Jednak jeśli ktoś nastawia się na robienie zdjęć, to najlepszy czas na zwiedzaie to wczesny ranek lub późne popołudnie.
  • Sambor Prey Kuk - przedangkorskie ruiny położone niedaleko Kompong Thom. Mało kto tam zagląda, a szkoda. Na dośc dużym obszarze, pośród lasu można znaleźć klikadziesiąt ruin. Nie są one tak atrakcyjne, jak te które możemy znaleźć w okolicach Siem Reapu, ale samo położenie i cisza sprawiają, że warto odwiedzić to miejsce. Dla wielu turystów atrakcją może też być pobyt w Komphon Thom, gdzie można zobaczyć jak żyją Kambodżanie z dale od turystycznych atrakcji.
  • Warto w Kambodży zjechać z utartach turystycznych szlaków - poznaje się wtedy bardzo miłych ludzi
  • My odwiedziliśmy Kambdże tuż po porze deszczowej i muszę przyznać, że takiej zielenijeszcze nigdzie nie widziałam

Przydatne strony www

Praktyczne przewodnik po Kambodży
Dużo przydatnymi informacjami o Kambodży
Praktyczne informacje o Kambodży po angielsku